fb
Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Relacje

Data opublikowania: 2018-10-18

Ponad granicami

W dniach 1-5 października 2018 roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 oraz trzecich klas Gimnazjum w Mosinie, podczas pobytu w Bawarii, realizowali drugi etap projektu „Ponad granicami”, poświęcony tematowi różnorodności.

Motto aktualnego konkursu o Polsko – Niemiecką Nagrodę Młodzieży brzmi „Razem w Europie. Jeden cel”. Do konkursu zostało zgłoszonych 20 polsko-niemieckich i trójstronnych projektów, w ramach których zorganizowano spotkania młodzieży. Były one poświęcone zagadnieniom związanym z różnorodnością kulturową, religijną, światopoglądową i językową. Na zakończenie konkursu polsko – niemieckie jury wyłoni zwycięzców.

Podczas pobytu w Würzburgu polscy i niemieccy uczniowie brali czynny udział  w różnego typu warsztatach: integracyjnych, edukacyjnych - na temat tolerancji, mowy nienawiści wobec innych kultur. Warsztaty te prowadzone były przez doświadczony zespół trenerski. Młodzież spędzała wspólnie czas zarówno biorąc udział w zajęciach, które odbywały się w Centrum Edukacji Młodzieży – Jugendbildungsstätte Unterfranken, jak i spacerując urokliwymi uliczkami Würzburga, podczas gry miejskiej. Szczególnie zachwycały nas takie osobliwości miasta, jak rezydencja biskupia – Residenz, wraz z przepięknymi ogrodami, twierdza Marienberg oraz most nad Menem – Alte Mainbrücke. Uczniowie złożyli także wizytę w meczecie, Muzeum Historii Żydów oraz synagodze. Młodzież z niemieckiej szkoły Mittelschule Würzburg – Heuchelhof zaprosiła swoich polskich kolegów i koleżanki do zwiedzenia ich szkoły. Wyposażenie szkoły i bogata oferta zajęć wywarły na naszych uczniach ogromne wrażenie. Zarówno podczas zajęć w Centrum Edukacji Młodzieży  jak i zwiedzania,  uczniowie mieli okazję do kontaktu z żywym językiem niemieckim. Młodzież wróciła do Polski pełna wrażeń i bogatsza o zdobytą wiedzęi doświadczenia oraz chętna do odkrywania nowych miejsc.

Opiekę nad młodzieżą sprawowały nauczycielki języka niemieckiego - Joanna Szajek i Arleta Dąbrowska – Tatarynowicz, koordynator całego przedsięwzięcia. Dla uczniów, jak  i opiekunów, wyjazd ten będzie pięknym wspomnieniem i ważnym doświadczeniem kulturowym. Udział w projekcie dał uczniom możliwość nawiązania nowych znajomości i pobudził do refleksji na temat różnorodności i bogactwa Europy oraz przyczynił się do budowania postawy tolerancji wobec innych kultur. O jego długofalowych skutkach młodzież na pewno przekona się w przyszłości.

Arleta Dąbrowska – Tatarynowicz

„Wyjazd do Würzburga bardzo mi się podobał. Poznałam tam nowe osoby. Podczas zajęć uświadomiłam sobie jakie błędy czasem popełniam i o jak nieważne rzeczy można się pokłócić. Zwiedziliśmy miasto i  niemiecką szkołę. Niektóre lekcje w tej szkole różnią się od naszych, co było ciekawym doświadczeniem. Pomimo tego, że nie każdy dobrze znał języki, to i tak potrafiliśmy się porozumieć. Bardzo polubiłam moich niemieckich kolegów i koleżanki. Było mi smutno, gdy musieliśmy wracać”.

Wiktoria Wechta kl. 3 b

„Podczas naszego pobytu w Würzburgu odbyło się dużo ciekawych zajęć. Zwiedziliśmy niemiecką szkołę, która wszystkim bardzo się podobała. Mieliśmy czas wolny na drobne zakupy. Wymiana była ciekawym doświadczeniem, bo można się było sporo nauczyć. Szkoda, że czas tak szybko upłynął. Zachęcamy wszystkich do udziału w wymianach międzynarodowych”.

Zofia i Amelia Szulc kl. 8 c

„Wymiana polsko – niemiecka bardzo mi się podobała. Zajęcia zawsze były bardzo ciekawe, a Centrum Edukacji Młodzieży bardzo ładne. Pracowaliśmy zawsze w mieszanych grupach. Najbardziej podobało mi się zwiedzanie miasta, zakupy, wycieczka do synagogi i meczetu. Miasto było piękne, a o innych religiach bardzo wiele się dowiedziałam. Wyjazd dużo mnie nauczył. Chętnie pojechałabym na taką wymianę jeszcze raz”.

Katarzyna Stronka kl. 3 a

„Jestem bardzo zadowolona z wyjazdu na wymianę międzynarodową. Budynek, w którym mieszkaliśmy był bardzo nowoczesny i ładny. Zajęcia zawsze były zróżnicowane i wymagały od nas kreatywności. Dzięki naszej wycieczce do meczetu i synagogi dowiedzieliśmy się również dużo o obcych nam religiach. Oprócz zajęć mieliśmy też  czas na integrację z grupą niemiecką. Moim zdaniem wyjazd był bardzo udany i wiele nas nauczył. Chętnie wróciłabym do tego miejsca”.

Natalia Szajek kl.3 a

Pozostałe Relacje
2024-03-26

Sprawozdanie Burmistrza Gminy Mosina

Już dziś o godz. 16:00 w sali MOK przy ul. Dworcowej 4 odbędzie się CII Sesja Rady Miejskiej w Mosinie.
2024-03-26

I miejsce w Wojewódzkim Konkursie Recytatorskim

Wśród 16 finalistów z całej Wielkopolski znalazły się dwie uczennice ze Szkoły Podstawowej im. Adama Wodziczki w Rogalinku.

Wspieramy Koła Gospodyń Wiejskich

Na terenie Gminy Mosina jest zarejestrowanych 10 Kół Gospodyń Wiejskich oraz 3 są w trakcie tworzenia.

Szacowna jubilatka z Krosinka

Z okazji szacownego Jubileuszu, życzymy Pani Jadwidze dużo zdrowia i pogody ducha!

Najlepszy Smak Powiatu Poznańskiego

Koła Gospodyń Wiejskich i Środowiskowy Dom Samopomocy z naszej gminy wyróżnieni w konkursie kulinarnym "Na Wielkanocnym Stole".
2024-03-22

Lekcja historii

Wystawa plenerowa „Śnili o wolności – ziemia mosińska w drodze do Niepodległej”.