fb
Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Susza

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedłużyło termin składania wniosków przez rolników i komisje szacujące szkody związane z suszą z 15 do 30 października 2023 r.  Resort rolnictwa chce, aby wszyscy rolnicy, którzy mają problemy z przygotowaniem protokołów mogli złożyć wniosek i ubiegać się o wsparcie. Tym samym został zrealizowany wniosek Rady Powiatowej Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Pile, która wnosiła o wydłużenie naboru wniosku.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze i informacje, które pozwolą Państwu złożyć prawidłowo wniosek o oszacowanie strat suszowych.

Do kiedy należy złożyć wniosek?

Tak jak wspominamy o tym wyżej, termin został wydłużony do 30 października 2023 roku.

Jak złożyć wniosek suszowy w aplikacji?

Aby złożyć wniosek przez aplikację należy mieć założony profil zaufany oraz mieć przygotowane:

  • numer identyfikacyjny, nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności,
  • skan polisy ubezpieczenia ‒ co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych uprawianych w plonie głównym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych ‒ od ryzyka suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarczych, jeżeli producent rolny chce korzystać z formy pomocy w pełnych wysokościach,
  • dokumentację fotograficzną szkód, spowodowanych wystąpieniem suszy, potwierdzającą ich zakres (dokumentacja jest opcjonalna, tj. dopuszcza się złożenie wniosku bez dokumentacji fotograficznej).​

Po wysłaniu wniosku nie będzie możliwości wprowadzenia zmian ani dodania kolejnych szkód, jeśli wystąpią w tym roku.

Jaka będzie  wysokość pomocy suszowej, jeśli aplikacja i komisja suszowa inaczej określą straty?

Rozporządzenie dotyczące szacowania strat zakłada, że jeśli różnica w oszacowanych stratach nie jest większa niż 30%, wówczas rolnik otrzyma wyższą wysokość pomocy. Jeżeli jednak różnica ta będzie większa niż 30%, wówczas rolnik dostanie niższą z oszacowanych wartości, ale powiększoną o 30%.

Jakie będą stawki i maksymalna wysokość pomocy suszowej?

Zgodnie z przepisami wysokość pomocy suszowej nie może przekroczyć:

  • 80% kwoty obniżenia dochodu z produkcji rolnej;
  • 90% kwoty obniżenia dochodu z produkcji rolnej – dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami.

Stawki pomocy określane są przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jednak na dzień dzisiejszy nie są one jeszcze znane. Resort rolnictwa szacuje się, że na pomoc suszową będą potrzebne środki z budżetu państwa w wysokości 1,497 mld zł w 2024 roku. Wtedy też prawdopodobnie nastąpi wypłata pomocy suszowej.


W celu uzyskania odszkodowania za szkody spowodowane przez suszę w roku 2023 należy złożyć wniosek przez aplikację suszową na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod linkiem: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/

Problemy z działaniem aplikacji należy zgłaszać na adres e-mail: susza@coi.gov.pl .

Rolnik obowiązkowo musi złożyć wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy za pomocą publicznej aplikacji „ZGŁOŚ SZKODĘ ROLNICZĄ” do dnia 15 października. Protokół generowany jest wyłącznie automatycznie za pomocą publicznej aplikacji. Podpisanie i wysłanie wniosku możliwe będzie, zgodnie z informacją zawartą na stronie MRiRW po 20 września br.

Ponadto rolnicy mogą wystąpić do gminy z wnioskiem o oszacowanie szkód spowodowanych przez suszę w uprawach rolnych przez komisję powołaną zarządzeniem
Wojewody Wielkopolskiego.

Jak zgłosić szacowanie strat spowodowanych suszą przez komisję gminną?

Rolnik winien wypełnić wniosek o oszacowanie szkód spowodowanych wystąpieniem suszy – formularz do pobrania poniżej. Do wniosku należy dołączyć kopię wniosku o dopłaty bezpośrednie 2023. Wypełniony wniosek wraz z załącznikiem należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Mosinie w budynku przy pl. 20 Października 1.

Komisja gminna nie sporządza protokołu z szacowania strat, tylko raport (protokół generowany jest wyłącznie za pomocą publicznej aplikacji).

Komisja gminna szacuje tylko uprawy pozostające na polach!

Uwaga! Szacowanie strat jedynie przez komisję gminną nie będzie podstawą do uzyskania odszkodowania!

Wniosek do pobrania ze strony bip.um.mosina.pl

Dla Mieszkańca
najczęściej czytane