Most na Warcie i remont 431 (Kórnik – Mosina – Granowo)

Wszystkie istotne decyzje, na które Gmina Mosina miała bezpośredni wpływ, zostały podjęte w minionej kadencji, w roku 2013. Gmina pozbyła się wówczas administracyjnych, formalnych narzędzi, za pomocą których mogła współtworzyć układ komunikacyjny w tytułowym zakresie.

Dwie decyzje

Burmistrz Gminy Mosina 18 stycznia 2013 r. podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w których uzgodnił budowę mostu przez rzekę Wartę w Rogalinku. W decyzji założył wzrost natężenia ruchu po wybudowaniu mostu, jednak nie odniesiono tego do obciążenia ruchem centrum Mosiny.

Drugą decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach burmistrz Gminy Mosina wydał 15 listopada 2013 r. W decyzji tej uzgodnił „realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 431 – od miejscowości Kórnik do skrzyżowania z drogą krajową nr 32  w wariancie II”. Gmina ostatecznie stwierdziła brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wbrew opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Konsekwencją obu decyzji była rezygnacja ze zbadania, na ile modernizacja drogi 431 i budowa mostu zwiększy problemy komunikacyjne w centrum Mosiny. Było to o tyle ważne, iż droga 431 łączy się z drogą 430 (Poznań-Mosina), jest jedną z najbardziej eksploatowanych dróg wojewódzkich.

Gdyby dokonano analizy, jednym z możliwych wniosków mogłoby być wskazanie, iż należy wyprowadzić wzmożony ruch poza granice miasta! Miałoby to istotne znaczenie w czasie podejmowania decyzji przez Urząd Marszałkowski w zakresie budowy obwodnicy.

Decyzja obecnej kadencji

W odmienny sposób procedowano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 430 Poznań – Mosina i rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 431 w miejscowości Mosina.

Gmina Mosina 26 listopada 2015 r. odwołała się od powyższej decyzji procedowanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu. W odwołaniu wskazano m.in. na koncepcję programowo – przestrzenną wschodniej obwodnicy miasta Mosina oraz podważono zasadność budowania ekranów akustycznych w centrum miasta. Procedura dalej trwa.

 

Wizyty u Marszałka Wojciecha Jankowiaka

Niezależnie od procedowania decyzji, dwukrotnie Burmistrz Gminy Mosina Jerzy Ryś wraz z Zastępcą Burmistrza Gminy Mosina Przemysławem Mielochem, spotkali się z Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego Wojciechem Jankowiakiem w sprawie budowy obwodnicy południowo-wschodniej.

Jesienią 2017 r. Marszałek przekazał, że w obecnej perspektywie budżetu unijnego Województwo Wielkopolskie ma zagwarantowane środki na remont dróg z Kórnika przez Mosinę w kierunku na Stęszew i Granowo wraz z budową mostu. Zarezerwowane środki były jednak niewystarczające na budowę obwodnicy (gdyby zrezygnować z remontu).

 Odcinki budowane i niebudowane

Całe zadanie zostało podzielone na cztery części. 11 września 2017 r. przetarg na rozbudowę tej drogi na dwóch odcinkach: od miejscowości Rogalin do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 306 i od skrzyżowania z drogą nr 306 do drogi krajowej nr 32 został unieważniony, ponieważ ceny najkorzystniejszych ofert znacznie przekraczały zaplanowane nakłady. Do tej pory decyzja o ponownym wszczęciu postępowania przetargowego nie została podjęta.

Z kolei przetarg na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 306 na odcinku od skrzyżowania z nowym przebiegiem drogi S5 do drogi wojewódzkiej nr 431 został rozstrzygnięty 26 września 2017 r. i została podpisana umowa z wykonawcą.

W przypadku budowy mostu wraz z dojazdami w ciągu drogi wojewódzkiej nr 431 w Rogalinku WZDW czeka na uzyskanie wymaganych pozwoleń i decyzji ZRID (rozpoczęto postępowanie 18 kwietnia 2018 r.). Dopiero po ich uzyskaniu będzie mógł przygotować procedurę przetargową.

Obwodnica południowo-wschodnia i „czerwonka”

Gmina już w roku 2017 wystąpiła do Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich o uzyskanie warunków, które powinny być spełnione w projekcie budowlanym. W budżecie gminy zostały zagwarantowane środki na wykonanie projektu części tzw. obwodnicy południowo-wschodniej, prowadzącej od skrzyżowania z ul. Piotra Mocka w Mosinie przez Drużynę do Dymaczewa Nowego. Obwodnica została już wpisana do Planu Transportowego Województwa Wielkopolskiego. Prace nad projektem i uzyskaniem wszelkich decyzji i pozwoleń potrwają około 3 lata. Dokumenty będą gotowe na kolejną perspektywę unijną 2021-2027.

Trwa procedura uzyskania pozwolenia na budowę dla „czerwonki”. Gmina spodziewa się uzyskać decyzję ZRID latem br. Natychmiast po uzyskaniu pozwolenia przystąpi do procedury przetargu na budowę „czerwonki”. W budżecie gminy zagwarantowano na ten cel 5,2 mln zł.

Przemysław Mieloch
Zastępca Burmistrza
Gminy Mosina