Inwestycje
Data opublikowania: 2023-09-05
Rondo 430/431 – powstaje projekt
Skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli tzw. ronda, to dość często stosowane rozwiązania dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jego upłynniania i zmniejszenia korków. Obecnie trwają prace nad opracowaniem projektu budowy ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 430 i 431, u zbiegu Szosy Poznańskiej z ul. Piotra Mocka, a na którym ruch kierowany jest obecnie przy pomocy sygnalizacji świetlnej. Na podstawie porozumienia z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, prace projektowe prowadzi Gmina Mosina. Projekt znajduje się aktualnie w trakcie uzgodnień koncepcji.
– W ramach prac projektowych, dobrano i uzgodniono rozwiązania geometryczne przy usytuowaniu ronda i wlotów. Projekt złożony został do zatwierdzenia geometrii skrzyżowania przez Starostwo Powiatowe. Z kolei projekt oświetlenia drogowego uzyskał już uzgodnienie z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Poznaniu – informuje o postępach prac Szymon Szydłowski, Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gminy Urzędu Miejskiego w Mosinie.
Ze względu na projektowanie przez WZDW ronda również na skrzyżowaniu ulic Piotra Mocka i Rzeczypospolitej Mosińskiej, a więc w odległości mniejszej niż 500 metrów, przedsięwzięcie wymaga ścisłej współpracy projektantów obu rond, a także stałych konsultacji Gminy i WZDW. Pozwoli to uniknąć błędów przy połączeniu tych dwóch skrzyżowań.
Z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Szosa Poznańska i Piotra Mocka, wiązać się będzie również konieczność wykupów części nieruchomości, na których planowane jest usytuowanie tarczy ronda. – Obecnie trwa uzgadnianie przebiegu linii rozgraniczających dla ustalenia zakresu wykupów części nieruchomości. Trwają również prace nad rozwiązaniami dotyczącymi zjazdów i dróg zlokalizowanych w obrębie 500 metrów od tarczy ronda, a także projektowanie odwodnienia drogi – wyjaśnia Szymon Szydłowski.
Złożono również wnioski o wydanie warunków przebudowy lub zabezpieczenia sieci w obrębie planowanej przebudowy. Po uzyskaniu warunków technicznych od gestorów sieci, projektant przystąpi do projektowania przebudowy lub zabezpieczenia sieci według wytycznych gestorów. Projekty przebudowy lub zabezpieczeń zostaną przedłożone na naradzie koordynacyjnej, a po uzyskaniu akceptacji rozwiązań, kontynuowane będą dalsze prace projektowe zmierzające do uzyskania decyzji Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej.
J. Nowaczyk