fb
Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Pierścień Rowerowy Dookoła Poznania

Pierścień Rowerowy Dookoła Poznania – długość 173 km

Liczący 173 km Pierścień Rowerowy Dookoła Poznania oferuje turyście możliwość zobaczenia najważniejszych atrakcji turystycznych aglomeracji poznańskiej. Planując start z rynku w Mosinie, mamy do wyboru jechać w kierunku: na Stęszew szlakiem prowadzącym przez Wielkopolski Park Narodowy lub też w kierunku na Kórnik zwiedzając przy okazji kompleks Pałacowy w Rogalinie.

1. Kierujemy się z rynku w kierunku kościoła św. Mikołaja skręcamy w prawo, jedziemy prosto mostkiem nad Kanałem Mosińskim dojeżdżamy do ryneczku i ulicy Farbiarskiej. Skręcamy w lewo przejeżdżamy tory kolejowe, kontynuujemy kilkaset metrów ul. Targową aż do przecięcia z ul. Skrajną, dalej zaczyna się dukt leśny, jedziemy zgodnie z oznaczeniem ok. 1.2 km dojeżdżając do drogi wojewódzkiej prowadzącej z Mosiny do Kórnika.

[Rozmiar: 17019 bajtów]
Łęgi Nadwarciańskie

Trasa przez 7 km aż do Pałacu w Rogalinie prowadzi poboczem szosy. Przejeżdżamy przez most nad Wartą, z którego rozciąga się malowniczy widok na dolinę rzeki. Po lewej stronie droga prowadząca (ok. 2km) do Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego ZHP, po prawej stronie widać zabudowania Pałacu w Sowińcu (rezydencja prywatna), z charakterystyczną turbiną elektrowni wiatrowej.

[Rozmiar: 22993 bajtów]
Punkt widokowy w Rogalinie

Wjeżdżamy do Rogalinka starej wsi, której najcenniejszym zabytkiem jest wiekowy, drewniany kościół pw. Św. Michała Archanioła i Matki Bożej Wspomożenia Wiernych z przełomu XVII/XVIIIw. Warto zatrzymać się na chwilę i zwiedzić kościółek – ciekawy ołtarz główny z późnogotycką rzeźbą Madonny. Z Rogalinka wyjeżdżamy drogą wojewódzką do Rogalina, szosa prowadzi przez las, od czasu do czasu widać po obu stronach drogi okazałe pomniki przyrody - wiekowe dęby.

[Rozmiar: 26112 bajtów]
Kościół św. Marcelina

Skręcamy w prawo w drogę gruntową prowadzącą do Pałacu w Rogalinie. Warto zarezerwować sobie ok. 3h na zwiedzenie Pałacu wraz z Galerią Malarstwa i otaczającym je parkiem, w którym znajdują się słynne na całą Polskę dęby: Lech, Czech i Rus. Kilkusetletnie drzewa mają po 7 metrów w obwodzie. Miłośnicy przyrody nie ominą również przejażdżki na łęgi nadwarciańskie, teren objęty ochroną w ramach Rogalińskiego Parku Krajobrazowego. Polecana jest piaszczysta trasa prowadząca od budynku starej gorzelni do Warty (ok. 2km), wiosną należy uważać na liczne rozlewiska. Okolica jest rajem dla wielu gatunków ptaków.

Wracając do Pałacu widzimy po prawej stronie okazałe klasycystyczne mauzoleum Rodu Raczyńskich, kościół pw. Św Marcelina.

Z Rogalina kierujemy się drogą wojewódzką w prawo aż dojeżdżamy do rozwidlenia dróg w Świątnikach – skręcamy w prawo. Stąd droga prowadzi do Bnina przez Radzewice, Radzewno. Droga usytuowana jest na lekkim wyniesieniu, z którego od czasu do czasu roztacza się widok na nadwarciańskie łęgi, szczególnie piękny w okolicach Radzewic, tutaj też ciekawy stary cmentarz protestancki z pozostałościami nagrobków z XIX w. Odcinek z Mosiny do Bnina liczy ok. 18 km.

1. Mosina – Stęszew. Trasę rozpoczynamy na rynku w Mosinie i kierujemy się na zachód w stronę Ronda Budzyń, mniej więcej na wysokości stadionu sportowego skręcamy w prawo w ulicę Pożegowską. Przejeżdżamy tory kolejki wąskotorowej, dalej czeka nas podjazd pod wzniesienie Osowej Góry (132 m n.p.m.).

[Rozmiar: 16768 bajtów]
Widok na Mosinę od strony Pożegowa

Ze szczytu roztacza się widok na Mosinę – przy lepszej pogodzie również na dolinę Warty. Jeszcze kilkadziesiąt metrów jedziemy drogą asfaltową, mijając po prawej stronie glinianki – małe oczka wodne – pozostałość po działającej w tym miejscu cegielni. Skręcamy w lewo, mijając parking leśny, na teren Wielkopolskiego Parku Narodowego wjeżdżamy drogą polną, wchodzącą dalej w las. Po około kilometrze drogi dojeżdżamy w pobliże jez. Góreckiego – najbardziej malowniczego jeziora w parku.

[Rozmiar: 21753 bajtów]
Glinianki

Dalej trasa przebiega nieopodal Rezerwatu Jez. Skrzynka, chroniącego obszar wodno-torfowiskowy, jezioro będące w fazie szybkiego zarastania. Z lasu wyjeżdżamy na rozległe pola pomiędzy którymi położona jest niewielka osada Górka. Od tego miejsca rozpoczyna się droga gruntowa prowadząca wzdłuż brzegu jeziora Witobelskiego do granic Stęszewa. Po drodze z Górki po około 1,5 km drogi warto skręcić w lewo do Łodzi, miejscowości, której początki sięgają XIII w.- najcenniejszym zabytkiem jest drewniany kościół z XVII w.